Winkelkarretje

De 'Thrillennium Ride' zou, naast o.a. Bob Express, El Rio en Mambo, een van de vijf nieuwe attracties worden voor Bobbejaanland in het millenniumjaar 2000. Folders met een aankondiging van de attractie werden gedrukt, de attractie verscheen op het parkplan en in de Hall 2000 konden bezoekers zelfs al een maquette van de nieuwe attractie aanschouwen. De nieuw ontwikkelde 'suspended looping carroussel' van constructeur Nauta Bussink zou immers geopend worden halfweg juli 2000. Het Thrillennium-verhaal liep echter helemaal anders af...

Nadat Bobbejaanland eerder al de Parachutetoren en de Wervelwind aan Nauta Bussink had verkocht, kwam Ronald Bussink, directeur van Nauta Bussink, eind jaren '90 met een nieuw idee op de proppen bij de familie Schoepen. Nauta Bussink was vooral bekend van grote reuzenraden, maar had nu een volledig nieuwe attractie in ontwikkeling en was naarstig op zoek naar geïnteresseerde parken. De attractie, die door Nauta Bussink 'The Ultimate' werd genoemd, bestond uit een gondel die plaats bood aan 54 personen. De gondel draaide 360° in het rond, zowel horizontaal als verticaal en zowel vooruit als achteruit en dit tot op een hoogte van 33 meter. De gondel zou worden aangedreven door een lange arm, die op een hoogte van 17 meter om zijn as zou draaien. Die as zou op zijn beurt worden bevestigd aan vier masten. Bovendien draaide ook de gondel ook in twee verschillende richtingen, zodat er steeds wisselende G-krachten zouden ontstaan. De drie verschillende bewegingen, de hoge thrillfactor en het feit dat de attractie zou openen in een millenniumjaar, zorgden ervoor dat Bobbejaanland de attractie Thrillenium Ride zou gaan noemen.

Het contract werd gesloten en als vooruitbetaling werden het Draaiend Huis, de Condor, de Rainbow, de kleine Monorail en een aantal kleinere molens uit Kinderland meegegeven aan Nauta Bussink. Later zou ook de Breakdance nog als vooruitbetaling naar Nauta Bussink gaan. Bobbejaanland trof de nodige voorbereidingen en zorgde op de voormalige plaats van de Wervelwind voor de nodige funderingen. Intussen werd de familie Schoepen door andere parken en fabrikanten geregeld gewaarschuwd voor Ronald Bussink, die in het pretparkwereldje ook weleens 'Ronny De Rat' werd genoemd. De man zou immers een kwalijke reputatie genieten als attractiebouwer. Niet veel later kwam het ook effectief tot een discussie tussen de familie Schoepen en Nauta Bussink wat betreft de vooruitbetalingen. Bobbejaanland betaalde telkens keurig wat vastgelegd was in de contracten, maar Bussink vroeg telkens meer dan vooraf was afgesproken. Bobbejaanland was het hier echter niet mee eens en weigerde de extra sommen te betalen. De attractiebouwer legde daarop de productie van de thrillride stil. Het Bobbejaanlandseizoen was intussen gestart en de familie Schoepen had er nog maar weinig hoop op dat ze de vooropgestelde openingsdatum zouden halen. De opening van de attractie werd een jaar uitgesteld, tot mei 2001.

De problemen met Nauta Bussink stapelden zich echter op en Bobbejaanland trok naar de rechtbank. Daar haalde het park zijn gelijk. Nauta Bussink was intussen failliet verklaard en Ronald Bussink was, samen met zijn attractie, met de noorderzon verdwenen. Bobbejaanland was een viertal attracties (met de Breakdance bijna ook een vijfde) kwijtgespeeld aan Nauta Bussink, maar kreeg nooit de beloofde Thrillennium Ride. Met de attractie was een totale investering van 2,4 miljoen euro gemoeid.

Land van herkomst: Nederland
Bouwjaar: 2000
Oppervlakte van de attractie: 24,5m x 25m
Capaciteit per uur: 900 personen
Gewicht: 165 ton

De Thrillennium Ride mocht dan wel niet naar Bobbejaanland komen, het park zat wel opgescheept met een immense fundering. Bobbejaanland ging dan ook op zoek naar een vervangende attractie, waarvoor de oorspronkelijke Thrillennium-fundering zou kunnen gebruikt worden. Die vervanger werd gevonden met de Sledgehammer, een Giant Frisbee van attractiebouwer Huss. Mits een aanpassing aan de fundering van zo'n 60.000 euro, was de Thrillennium-fundering uitermate geschikt voor de attractie van Huss. De deal met Huss werd gesloten in 2002 en in 2004 zou de attractie openen. Het is wel zo dat de oppervlakte die Sledgehammer inneemt net iets kleiner is dan die van de Thrillennium, waardoor je - als je nu in de wachtrij van Sledgehammer staat - naast de ondersteuningen van Sledgehammer nog de originele funderingen kan zien, die oorspronkelijk bedoeld waren om de steunpilaren van Thrillennium op neer te poten...



Thrillennium Ride    Thrillennium Ride    Thrillennium Ride    Thrillennium Ride

Thrillennium Ride    Thrillennium Ride    Thrillennium Ride    Thrillennium Ride

Thrillennium Ride    Thrillennium Ride    Thrillennium Ride    Thrillennium Ride

Thrillennium Ride    Thrillennium Ride    Thrillennium Ride